Αυτοκινητα: Προϋπολογισμος 2017, Φορολογια Εταιρικων Αυτοκινητων, Τελη Κυκλοφοριας 2018, Ηλεκτρονικο Περιουσιολογιο.

Προϋπολογισμός 2017 Αυτοκινήτων

Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2017 (Νόμος 4444/2016) που υπερψηφίστηκε στην Βουλή, το Υπουργείο Οικονομικών εκτιμά ότι θα εισπράξει επιπλέον:

Από την αναμόρφωση στην φορολογία των αυτοκινήτων 30 εκατομμύρια ευρώ. 

  • Από την αύξηση του φόρου εισοδήματος στα εταιρικά οχήματα 91 εκατ. ευρώ. 
  • Από την αύξηση των τελών κυκλοφορίας 12,5 εκατ. ευρώ. 

-Η δήλωση του προέδρου ΕΣΕΕ (Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας) και ΕΒΕΠ (Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς) κ. Βασίλη Κορκίδη, για τον προϋπολογισμό 2017:

«...Ως γνωστόν ο κρατικός Προϋπολογισμός, τη στιγμή που ψηφίζεται από τη Βουλή, είναι ένα «ευχολόγιο» της εκάστοτε κυβέρνησης, μέχρι να λάβει χώρα η πρώτη του αναθεώρηση, η οποία -τα τελευταία 7 χρόνια- προϋποθέτει τις «ευλογίες» της Τρόικας ή των «Θεσμών», όπως λέγονται σήμερα.» 

Εταιρικά αυτοκίνητα

Οι διατάξεις για τον υπολογισμό της «παροχής σε είδος» οχημάτων από τις επιχειρήσεις σε εργαζόμενους, εταίρους και μετόχους, είναι η δεύτερη φορά που τροποποιούνται μέσα στον χρόνο. Το οικονομικό επιτελείο θέλησε να αλλάξει τον τρόπο υπολογισμού και οι αλλαγές αυτές να ισχύουν για την παροχή οχήματος από 01.01.2016, καταργώντας την προηγούμενη διάταξη, που ουσιαστικά δεν ίσχυσε ποτέ, αφού ήδη αντικαταστάθηκε. Το άρθρο 99 του πολυνομοσχεδίου αντικατέστησε την φορολογία των εταιρικών αυτοκινήτων που προέβλεπε πως το 80% του ετήσιου μισθώματος θα φορολογούνταν ως εισόδημα για τον χρήστη του εταιρικού αυτοκινήτου.

Βάση του ψηφισθέντος πολυνομοσχεδίου έγινε ριζική αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού της παροχής σε είδος οχήματος. Η λογική αυτής της φορολόγησης των παροχών σε είδος είναι απλή. Υποθέτουμε ότι κατά την παραχώρηση από την Χ εταιρεία στον Υ υπάλληλο πωλητή ενός αυτοκινήτου ώστε να μετακινείται στα ραντεβού του, δεν είναι αποκλειστική και ο υπάλληλος πραγματοποιεί ένα μέρος των δαπανών αυτών για την προσωπική του εξυπηρέτηση.

Αναλυτικά η διάταξη που θα ισχύσει για τα εισοδήματα του 2016, έχει ως εξής: 

Νόμος 4446/2016 - ΦΕΚ 240/Α/22-12-2016
Άρθρο 99 - Τροποποιήσεις διατάξεων Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013)

1. Η παρ. 2 του άρθρου 13 του ν. 4172/2013, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 4389/2016 (Α΄ 94), αντικαθίσταται ως εξής:

2. Η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, υπολογίζεται ως ποσοστό της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) του οχήματος ως εξής:
  • α) για ΛΤΠΦ από 0 έως 12.000 ευρώ ως ποσοστό τέσσερα τοις εκατό (4%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
  • β) για ΛΤΠΦ από 12.001 έως 17.000 ευρώ ως ποσοστό επτά τοις εκατό (7%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
  • γ) για ΛΤΠΦ από 17.001 έως 20.000 ευρώ ως ποσοστό δεκατέσσερα τοις εκατό (14%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
  • δ) για ΛΤΠΦ από 20.001 έως 25.000 ευρώ ως ποσοστό δεκαοκτώ τοις εκατό (18%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
  • ε) για ΛΤΠΦ πλέον των 25.001 ευρώ ως ποσοστό είκοσι δύο τοις εκατό (22%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα, ανεξάρτητα αν το όχημα ανήκει στην επιχείρηση ή είναι μισθωμένο με οποιονδήποτε τρόπο στα ανωτέρω πρόσωπα. Το ανωτέρω ποσοστό καθενός οχήματος δεν επιμερίζεται σε περισσότερα του ενός πρόσωπα.

Η αξία της παραχώρησης του οχήματος μειώνεται βάσει παλαιότητας ως εξής:

i) 0-2 έτη καμία μείωση

ii) 3-5 έτη μείωση δέκα τοις εκατό (10%)

iii) 6-9 έτη μείωση είκοσι πέντε τοις εκατό (25%)

iv) Από 10 έτη και μετά μείωση πενήντα τοις εκατό (50%).

Από τις διατάξεις του παρόντος εξαιρούνται τα οχήματα που παραχωρούνται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και έχουν Λιανική Τιμή Πώλησης προ Φόρων έως 12.000 ευρώ».

Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής εφαρμόζονται για εισοδήματα που αποκτώνται από την 1η Ιανουαρίου 2016 και μετά.

Η εξαίρεση των οχημάτων που παραχωρούνται με ΛΤΠφ έως 12.000 ευρώ, ωφελεί κυρίως τα χαμηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων που τους έχουν παραχωρηθεί μικρής αξίας οχήματα. Είναι αυτονόητο ότι η διάταξη αυτή δεν καταλαμβάνει τα επαγγελματικά οχήματα. 

Οι διατάξεις του άρθρου αυτού δεν εφαρμόζονται για το εισόδημα από μισθωτή εργασία που καταβάλλουν η Ιερά Κοινότητα, οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους και τα εξαρτήματα αυτών».

Οι φορείς της γενικής κυβέρνησης δεν καταλαμβάνονται από τις διατάξεις της παραγράφου αυτής σύμφωνα με την υπ' αριθμ. 129/2534/20.1.2010 ΚΥΑ (Β' 108).

Διευκρινίζεται ότι η χρήση ενός οχήματος για επαγγελματικούς σκοπούς αφορά τις κάτωθι περιπτώσεις:

α) Τα οχήματα, τα οποία παρέχουν οι επιχειρήσεις σε συγκεκριμένους πωλητές, τεχνικούς και λοιπούς εργαζομένους, των οποίων η εργασία απαιτεί συχνή μετακίνηση εκτός των εγκαταστάσεων του εργοδότη (tool cars) και χρησιμοποιούνται για την επιχειρηματική δραστηριότητα του εργοδότη, ανεξάρτητα αν τα οχήματα αυτά μπορεί να χρησιμοποιούνται από τον δικαιούχο και εκτός του ωραρίου εργασίας τους. Αντιθέτως, καταλαμβάνεται και αποτελεί παροχή σε είδος η κατά τα ανωτέρω προσδιοριζόμενη αγοραία αξία των οχημάτων που παρέχονται στους εργαζόμενους λόγω της θέσης τους (π.χ. σε διευθυντές και επιθεωρητές πωλήσεων, τεχνικούς διευθυντές και λοιπά στελέχη),

β)
Τα οχήματα δοκιμών (test-drive), που διαθέτουν οι επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων,

γ)
Τα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (π.χ. mini-bus),

δ)
Τα οχήματα που χρησιμοποιούν επιχειρήσεις (π.χ. ξενοδοχειακές επιχειρήσεις) για μεταφορά καλεσμένων ή πελατών τους,

ε)
Τα οχήματα τα οποία διαθέτουν οι επιχειρήσεις επισκευής και συντήρησης (service) οχημάτων προσωρινά σε αντικατάσταση των επισκευαζόμενων,

στ)
Τα οχήματα ιδιωτικής χρήσης που χρησιμοποιούνται από τις αεροπορικές εταιρείες και τις επιχειρήσεις διαχείρισης αεροδρομίων για την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών και των επιβατών τους (αυτοκίνητα πίστας) καθώς και για την μεταφορά VIPS ή προσωπικού.

Τέλη Κυκλοφορίας

Σε συνέντευξη που έδωσε η Υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, προανήγγειλε νέο πιο δίκαιο και αντικειμενικό σύστημα υπολογισμού τελών κυκλοφορίας για το έτος 2018, ώστε να εξαλειφθούν οι αδικίες που υπάρχουν ως σήμερα. Για τον λόγο αυτό το Υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται μια νέα πλατφόρμα εφαρμογής, που θα είναι πιο εξειδικευμένη για κάθε όχημα με την καθιέρωση αντικειμενικών κριτηρίων και αντίστοιχων συντελεστών (π.χ. με αυτόματη μείωση του ύψους των τελών ανά έτος με τη χρήση σχετικού συντελεστή παλαιότητας). 

Αναφέρθηκε και στο μέτρο της (άρσης ακινησίας με τον μήνα), που εφαρμόζεται τα 2 τελευταία έτη από τον Μάιο μήνα και μετά για να προτρέψει τους κατόχους αυτοκινήτων να κυκλοφορήσουν τα οχήματα τους για ορισμένο χρονικό διάστημα καταβάλλοντας λιγότερα τέλη κυκλοφορίας, και επισήμανε ότι θα εξετασθεί αν συντρέχουν λόγοι για εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου, αλλά γενικότερα δεν είναι στις προθέσεις του Υπουργείου να προχωρήσει σε μια μόνιμη ρύθμιση.

E-περιουσιολόγιο

Το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο θα δημιουργηθεί για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και του παράνομου πλουτισμού στο οποίο θα καταγράφονται τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία των φορολογουμένων (οχήματα, σκάφη, μετοχές, εναέρια μέσα μεταφοράς, κατοχή μετοχών κ.α.)

Στην προκήρυξη του περιουσιολογίου αναφέρεται ότι σχεδιάζεται να υλοποιηθεί στα τέλη του 2018 και θα αρχίσει να εκτελείται από τον Ιούνιο του 2017. Η έλευση του περιουσιολογίου θα αποτελέσει έναν ακόμη τρόπο φορολόγησης των οχημάτων που βρίσκονται στο καθεστώς ακινησίας, όπως έχουμε γράψει και στο παρελθόν, καθώς θα φορολογούνται ως πάγια περιουσιακά στοιχεία δηλαδή σαν να ήταν σε κίνηση.

Ήδη πάνω από 1,1 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων έχουν καταθέσεις τις πινακίδες κυκλοφορίας τους για να γλιτώσουν από τα τέλη κυκλοφορίας, τα τεκμήρια και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης.

Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης προκύπτει βάση κυλινδρισμού στα αυτοκίνητα με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω μέχρι σήμερα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις